Tárhely szolgáltató választás 5 szempontja << VISSZA

Tárhely szolgáltató választás 5 szempontja

A cikk szerzője Oláh Gábor, a golnet.hu tulajdonosa.


A weboldalad működéséhez szükséged lesz egy tárhelyre és domain névre is. A piacon rengeteg tárhely szolgáltató van, akik közül választani lehet. Melyek azok a fő szempontok, amelyeket mindenképpen figyelembe kell venni a rendelés előtt? Hogyan tudom letesztelni a szóba jöhető szolgáltatókat? Fontos a hosszú távú, felhőtlen kapcsolat kiépítése, hiszen a rosszul működő tárhely pénzben kimutatható veszteséget okozhat neked.

Tárhely szolgáltató választás 5, de nem kizárólagos szempontjai

Viszonteladó vagy "nagy" szolgáltató, egyszemélyes szolgáltató vagy multi cég?

A tárhely szolgáltatókat két fő kategóriába lehet sorolni. Az első kategóriába azok tartoznak, akik kisebb-nagyobb saját hardver infrastruktúrával rendelkeznek. A második kategóriába tartoznak a viszonteladók, akik nem rendelkeznek saját infrastruktúrával, hanem az első kategóriába tartozó szolgáltatóktól bérlik és adják tovább.

A legtöbben a saját infrastruktúrával rendelkező szolgáltatókat keresik és részesítik előnyben, viszont a viszonteladók is képesek ugyanazt a szolgáltatást biztosítani. A viszonteladók természetesen maximum azt a szolgáltatási szintet tudják biztosítani, amelyet ők maguk is megkapnak. Csak ez alapján kiválasztani a nyertes tárhely szolgáltatót nem bölcs döntés.

Javasolt elkerülni azokat az egyszemélyes szolgáltatókat, akik a saját tulajdonú és üzemeltetésű infrastruktúrájukon biztosítják a szolgáltatást. Viszont nyugodt szívvel ajánlhatom azokat az egyszemélyes viszonteladókat, amelyek valamelyik nagy, multi szolgáltatótól bérlik az infrastruktúrát. Feltéve, ha átmennek az ügyfélszolgálati teszten.

Infrastruktúra

Nem minden tárhely szolgáltató teszi közzé a szerver és hálózat infrastruktúráját, topológiáját és az alkalmazott technológiákat. Ezen nem szabad fennakadni. Ahány szolgáltató, annyi féle kiépítés és konfiguráció lehetséges. Még az alapok sem biztos, hogy azonosak. Vannak, akik nagy betűkkel hirdetik, hogy mennyi sok szerverük van és milyen gyors internet eléréssel rendelkeznek. Ezeket az információkat megfelelő fenntartásokkal kell kezelni, hiszen leírni bármit lehet. 100 db szerverem van. Igen, de ezek milyen konfiggal rendelkeznek, mennyi idősek, milyen szoftver környezet van rajtuk, stb.? Ezeket az információkat nem feltétlenül teszik közzé, pedig lehet, hogy 50 db 1 éves szerver felér 100 db 5 éves szerverrel.

Ügyfélszolgálat

Ha már a közreadott, vagy éppen le nem írt infrastruktúrában nem bízhatunk meg teljes mértékben, akkor miben?

A tárhely szolgáltatók egyik, ha nem a legfontosabb minőségi mutatója az ügyfélszolgálat. Az első szintű (1st level) ügyfélszolgálattal beszélsz, ha kérdésed vagy problémád van. Ők lesznek a közvetlen kapcsolatod és ők fogják megoldani a problémáid nagy részét. Mögöttük van a második szint (2nd level), akik már jelentősen magasabb és specifikusabb tudással rendelkeznek. Velük nem, vagy csak rendkívül kritikus esetben fogsz kapcsolatba kerülni. A harmadik szinten (3rd level) vannak az igazi kockák. Ők a hardverrel és/vagy szoftverrel fekszenek és kelnek. Nincs olyan probléma vagy kérdés, amire ne tudnák a választ. Ez a hierarchia egy ideális állapot, de a szolgáltatók ettől eltérően is kialakíthatják a támogató központjukat.

Mielőtt szolgáltatót választasz, előtte teszteld le az ügyfélszolgálatukat!

Komolyan! Teszteld le őket. Vedd fel velük a kapcsolatot emailben és/vagy telefonon. A legjobb, ha emailben, hiszen a specifikus kérdésekre a telefonos kolléga (1st level) nem fog tudni válaszolni. Tedd fel nekik az alábbi kérdéseket, vagy bármilyen kérdést, ami érdekel a szolgáltatásukkal kapcsolatban.

  • Hány tárhely van egy szerveren?
  • Milyen I/O sebesség érhető el? (Ez fogja megmutatni, hogy valójában mekkora sebességgel fogják kiszolgálni a weboldalad.)
  • Hány folyamat (process) futhat egy időben? (Hány párhuzamos művelet végezhető.)
  • HDD vagy SSD van a kiszolgálókban?
  • Van-e ingyen SSL (Let’s Encrpyt)?
  • Van-e lehetőség Nginx webszerver használatára?
  • Milyen PHP és MySQL verziók közül lehet választani?
  • Segítenek-e beállítani, finomhangolni a tárhelyet?
  • Tudom-e saját magam változtatni a tárhely paramétereit (php, email fiók, stb.)?
  • Segítenek-e a weboldalam hibakeresésében, ha a weboldalam egyáltalán nem indul el?
  • Segítenek-e átköltöztetni a weboldalamat a korábbi szolgáltatótól és mennyiért?
  • Tudom-e saját magam szerkeszteni a DNS bejegyzéseket?
  • Hány aldomain és hozzáadott domaint lehet felvenni egy tárhelyen?
  • Segítenek-e ebben, vagy magamnak kell megcsinálni?

A fentiektől eltérő kérdéseket is feltehetsz, sőt biztatlak, hogy minél több kérdést tegyél fel. A válaszadás gyorsaságából, a válaszok tartalmából és érthetőségéből le tudod szűrni, hogy mennyire ügyfélbarátak. Az igazán ügyfélbarát tárhely szolgáltató első körben biztosan válaszolni fog, mégpedig olyan sebességgel, mintha már most is a fizető ügyfelük lennél és egy hibával vagy problémával kapcsolatban keresnéd őket. Másodsorban nem csak igen vagy nem lesz a válasz, hanem közérthető, szakzsargontól mentes, kerek mondatokban fog válaszolni.

  • Ha 1‑2 napon belül nem kapsz választ, akkor felejtsd el őket.
  • Ha telefonon nem sikerül elérni őket az első próbálkozásra, akkor is felejtsd el őket.

Az ár nem minden

Sokan az árat tekintik meg először és az ár alapján választanak. Te soha ne tedd! Két fontos oka van:

  1. Semmi sincs ingyen! Így a túl alacsony árat valahol máshol fogod megfizetni. Rossz ügyfélszolgálat, lassú infrastruktúra, túlterhelt szerverek, stb. Amelyik szolgáltató jelentősen a piaci átlagár alatt kínálja a szolgáltatását az valahol nem stimmel.
  2. Gondolj bele. Mennyibe is kerül átlagosan egy tárhely? Mérettől függően 9000 és 25000 Ft évente. Ez havi 750 és 2100 Ft között mozog. Ha gondot okoz kifizetni ezt az összeget, akkor neked még nincs szükséged weboldalra.

A korlátlanság ára

Sok tárhely szolgáltatónál lehet olvasni a korlátlan kifejezést. Korlátlan tárhely, korlátlan email forgalom, korlátlan havi adatforgalom, korlátlan minden és bármi.

Ahogy a világegyetemben, úgy az informatikában sem létezik korlátlan erőforrás. Minden szolgáltató véges erőforrásokkal és internet sávszélességgel rendelkezik. Éppen ezért valamilyen módon korlátozni fognak. Ha korlátlan adatforgalommal hirdetik a tárhelyet, nagyon jó eséllyel akkor is be van állítva egy olyan korlát, amit az esetek 99+ százalékában nem fogsz elérni. Hogy miért? A szerveren nem csak a te tárhelyed van, hanem több száz másik ügyfélé is. Ha a te tárhelyed jelentős terhelést okoz a szerveren, akkor azt a több száz másik ügyfél is megérzi (lelassul vagy megáll a weboldala), ami fordítva is igaz.

Az I/O sebesség is egy fontos paraméter. Hiába mondja a szolgáltató, hogy X Gbps sávszélességet biztosít, de ez az X Gbps az összes szerverén oszlik szét. Ha a tárhely I/O sebessége például 3 MB/s, akkor a tárhelyed maximálisan 24 Mbps sávszélességen fogja kiszolgálni a weboldaladat. Ne higgy a korlátlanságban. Technikailag nem lehetséges.

Az ár nem minden

  • Ne higgy a korlátlanságban. Még Superman-nek és a Vasembernek is vannak korlátai (gyengéi).
  • Mielőtt választasz, kérdezz tőlük. A tényleg jó ügyfélszolgálat mindennél többet ér.
  • Semmi sincs ingyen. Ami túl szép, hogy igaz legyen, az biztos, hogy nem igaz.
  • Kicsi a bors, de erős. Azért, mert kicsi a szolgáltató, még nyújthat profi szolgáltatást.
  • Nem minden arany, ami fénylik. A "nagy" szolgáltatók sem biztos, hogy nagyok.

Amennyiben Önnek vagy a vállalatának informatikai támogatásra van szüksége, kérem, vegye fel velem a kapcsolatot.

<< VISSZA

Legolvasottabb cikkek